Saturday, 15 November 2008

organik tarim-devam

Degerli Dostlar,
Sali gunu gonderdigim e-postaya oldukca yeterli denecek olcude yanit aldim. Yanitlar ozellikle su sekilde siniflandirilabilirler:
1. "Idealist yaklasimlar calismaz, isin icinde mafya vardir" diyenler.
Yanitim:
a. Bunlarin yazida hemen farkettikleri ilk hususu dogru. Benim yaklasimim idealist. Hesabim kabaca soyle:
Dusunulenler 10 donum arazi , 6 aylik donem bazindadir.
Getiri: 20 ton*1500 YTL/ton = 30 . 000 YTL (Istanbul ortalama tarimsal urun (organik yetismemis sebze) pazar degeri uzerinden)
Giderler: Arazi payi : 1000 YTL
Tohum : 300 YTL.
Gubre : 600 YTL.
On isleme : 100 YTL.
Sulama : ....
Iscilik : 6000 YTL. (6 adam*ay, sigorta, vergi vb. dahil)
Nakliye : 9000 YTL (1 tonluk kamyonet, 25 kez/6 ay, 300 km gidis-donus)
Kooperatif: 7000 YTL. (merkez kirasi+calisan gideri)
Teslimat : 6000 YTL (araba surucusu disinda bir kisi, evde teslimat yapilacak uyeler icin)

Bu hesap ancak minimal 100 uye icin tutar ve getiri minimaldir. Daha az sayida uye halinde sebzeden diger urunlere de kaydirmalar yapilmasi gerekir.

b. Yillik 40 ton uretim icin her hangi bir mafyanin devreye girebilecegini varsayamam dogrusu. "Kedi ne budu ne" demeleri daha akilci olur.

2. "Bu kadar cok uyeyi bir arada toplayip yonetmek olanaksızdir, her kafadan bir ses cikar, cogu daha fazla kar etmek ister" turunden yanitlar.

Yanitim:
a. Kopenhag'li bir tanidigim 60 ortak ile bir lokanta islettiklerini soylemisti. 4 ay calisip 8 ay da sagda solda gezmekte ve cok mutlu oldugunu da eklemisti. Batili dusunmeye yatkin olanlar icin olasi bir sey cok ortaklilik.
b. Tuketim kooperatifleri kar amacli kuruluslar degildirler.

3. "Insanlar degisti, bozuldu; Iyi seylere layik degiller. kendi isine bak" turunden yanitlar.

Yanitim: Zaten kendi isime bakiyorum ama tum yasamimda yaptigim uzere idaalistce bakiyorum. Senede dekar basina 40-50 kg gubre atip, 2-4 ton urun aldigimda topragin ust tabakasindan 1-2 mm. kaybedecegim ve bunun 100 yilda 10-15 cm edecegi acik. Bu kaybi ancak 2100 yilinda tumuyle yok olacak bir Dunya kaldirir, yoksa toprak olusumu bu kaybi kaldirmaya yeterli olamaz.

4. "Ben zaten tuzu kuru haldeyim, istedigim gibi de beslenebilirim, sorunum yok" turunden yanitlar.

Yanitim: 3. guruba verdigim yanitin ayni.

5. Cevreceilerden gelen ve "Iyi olur guzel olur" diyen ancak corbaya tuz koymayan turden yanitlar.

Yanitim: Zaten bilinen bir husus. Cevrecilerin Doga'ya olan ilgileri oldukca amator duzeyde. Gerekli ama yeterli degiller. Akis diyagramlari icerisinde bir hedefe dogru yakinsayarak gidebilmeleri, yani en azindan yari-profesyonel olmalari gerekiyor. Benim onerim bir firsat olmali.

6. Profesyonellerden gelen yanitlar. Ozellikle 3 hususa dikkat cekmisler.

a. Gubre hesabim yalnistir. Sidik kaybedilmeksizin kompozit gubre yapilip kullanildiginda topraklarimizin yarisina yakini icin yeterli organik gubreleme yapilabilir.
Yanitim: Katiliyorum.
b. Uretici guc durumdadir, ilk elden pazarlama yapilabildiginde gunluk organik urun teslimati yapilabilir ve yararli olur.
Yanitim: Katiliyorum. Adimlar atilmasi gerek.
c. EN İYİ SÜT ŞİŞE,PLASTİK,VEYA KARTON KUTUDA OLSUN ÜRETİM İLE SON TÜKETİMİ ARASINDA 1 hafta süre olan süttür. Naturel az bakterili üstün nitelikli olmak zorundadır.
Yanitim: Cam veya porselen kaplarda gunluk erisenini yeglerim.

sevgiyle duyuruyor, somut girisimler bekliyorum.
ismail

No comments: